Monday, November 12, 2012

ULAMA FASIK






Ertinya : Daripada Anas RA berkata : "Bersabda Rasulullah s.a.w. selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadah yang jahil dan ulama' yang fasik".
H.R : Ibnu A'di

  Sekarang sudah sampai masa kita diperintah oleh orang-orang yg jahil.Bukan kita hina mana-mana pihak tetapi ini merupakan janji Rasulullah SAW bila hampir akhir zaman.Ya Allah,teguhkanlah hati-hati kami..Wahai sahabat-sahabatku,tika jari jemari tangkas bertazkirah,tika mulut petah bermadah,tika pergerakkan tangkas bergerak,jangan lupa pada hadis nabi.. 

عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : " يُجَاءُ بِالرَّجُلِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُلْقَى فِي النَّارِ ، فَتَنْدَلِقُ أَقْتَابُهُ ، فَيَدُورُ بِهَا كَمَا يَدُورُ الْحِمَارُ بِرَحَاهُ ، فَيَفْزَعُ لَهُ أَهْلُ النَّارِ فَيَجْتَمِعُونَ لَهُ فَيَقُولُونَ لَهُ : يَا فُلانُ ، مَا لَقِيتَ ؟ أَلَمْ تَكُنْ تَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ ؟ ، قَالَ : بَلَى ، كُنْتُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَلا آتِيهِ ، وَأَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَلا أَنْتَهِي

Daripada Abu Zaid Usamah bin Zaid Bin Harithah RA katanya, “Aku dengar Rasulullah SAW bersabda, “Akan didatangkan seorang lelaki pada hari kiamat kemudian dicampakkan ke dalam neraka. Lalu terkeluarlah isi perutnya dan berpusing lelaki itu dalam neraka seolah-olah keldai memusing kisaran“ Lalu ahli neraka berkumpul kepadanya dan bertanya, “Wahai fulan, mengapakah engkau ini? Tidakkah engkau dahulu menyuruh kepada kebajikan dan melarang daripada kemungkaran?” Jawabnya, “ Ya, aku menyeru kepada kebajikan tetapi aku tidak mengerjakannya dan melarang daripada kemungkaran tetapi aku mengerjakannya”.

  Renung-renungkan pada iman kita..apakah arahan,nasihat,teguran,tegahan,larangan,etc yang kita sampaikan masih belum terlaksana???( Lalu ahli neraka berkumpul kepadanya dan bertanya, “Wahai fulan, mengapakah engkau ini?) hebatnya tika fulan ini masuk neraka sehingga ahli neraka yg sibuk diazab terkejut dengan kemasukkan si fulan..Ya Rabb..اللهم نجنا من عذاب القبر

No comments:

Post a Comment